Salvia, topper voor een tuin op droge grond!

 


Ik was altijd al een fan van de Salvia (salie). Maar na de hete en droge zomers van de afgelopen jaren, ben ik nog meer gaan houden van deze plant. Waarom? Omdat het met afstand de meest droogtebestendige planten in mijn tuin zijn! 

Wanneer je tuiniert op magere zandgrond ('klapzand') zijn droge, hete zomers een probleem. Schrale zandgrond droogt supersnel uit en continu water geven is gewoonweg geen optie. Salvia's zijn dan een uitkomst. Ze verdragen veel hitte. Ze floreren er zelfs bij en ze kunnen met een minimum aan water toe. Wie op droge grond tuiniert kan eigenlijk niet zonder.   

Een blog over Salvia's zat al heel lang in de pen. Tot nu toe kwam het er niet van omdat ik gewoon niet wist waar ik moest beginnen. Er zijn zoveel verschillende Salvia's! Met zo'n 900 soorten is het één van de grootste plantengeslachten. In dit blog bespreek ik daarom alleen de soorten die ik in mijn tuin heb gehad en waarmee ik dus zelf ervaring heb opgedaan.  

Dit zijn niet perse de beste of de mooiste Salvia's. Misschien moet ik die nog ontdekken! Ik probeer elk jaar nieuwe soorten uit in de hoop nog betere te vinden. Onlangs kocht ik bijvoorbeeld Salvia viscosa met bloemen in een licht-wijnrode kleur. Als die plant die moeite waard is, lees je dat te zijner tijd in dit blog.  


Welke soorten Salvia (salie) zijn er?

De belangrijkste soorten voor de siertuin zijn:

  • Salvia farinacea  
  • Salvia guaranitica  
  • Salvia microphylla (syn. Salvia greggii, Salvia x jamensis) 
  • Salvia nemorosa 
  • Salvia officinalis 
  • Salvia pratensis 
  • Salvia sclarea 
  • Salvia uliginosa 
  • Salvia verticillata 
Hieronder bespreek ik deze soorten en geef ik je tips voor het onderhoud van deze planten. 

1. Salvia farinacea (meelsalie) 

Salvia farinacea wordt in ons land gekweekt als eenjarige. Deze Salvia is afkomstig uit Texas maar hij is een stuk winterharder dan je zou verwachten. Als je de meelsalie in het najaar gewoon laat staan, is de kans groot dat hij in het voorjaar opnieuw uitschiet. Niet heel vroeg, maar uiteindelijk komt hij wel. Mijn meelsalvia heeft afgelopen zomer voor het derde jaar gebloeid! 

Salvia farinacea 'Victoria' heeft intens azuurblauwe bloemen. Daarvoor alleen zou je deze plant zetten, maar de meelsalie bloeit bovendien heel lang en heel rijk. In de late zomer en het najaar is hij op zijn allerbest. 

Het zaad is goed verkrijgbaar (je kunt het gewoon bestellen bij bol.com). Zaaien is peanuts. Doe dat dan wel op een warme vensterbank want de plantjes hebben veel warmte nodig om te kiemen. De plantjes groeien bovendien niet erg snel. Wanneer je buiten in een koude kas zaait, duurt het lang voor de eerste plantjes verschijnen en zijn de zaailingen half mei nog niet genoeg ontwikkeld om ze uit te planten. Eind januari binnenshuis zaaien werkt in mijn ervaring het beste. 


Salvia farinacea 'Victoria'. Niet de beste foto, maar het geeft een idee van de kleur.

2. Salvia guaranitica (struiksalie)

Salvia guaranitica is een struikachtige plant waarvan de stelen verhouten. Deze vaste plant is afkomstig uit Zuid Amerika (Brazilië, Uruguay en Argentinië). Dat roep natuurlijk vragen op, want hoe winterhard zijn deze planten eigenlijk?

Nou, dat valt reuze mee! Als je Salvia guaranitica 10 centimeter dieper plant dan de bovenkant van de pot en ze de eerste winter goed afdekt, komen ze jaar na jaar betrouwbaar weer op volgens het handboek vaste planten van de Hessenhof. Mits je tuiniert op goed doorlatende (zand)grond want, net als de meeste Salvia's, houdt deze tropische schone niet van natte voeten. 

Je moet wel goed opletten welke soort je koopt. Dat heeft twee redenen: van de "gewone" Salvia guaranitica verkleurt het blad geel in de felle zon. Dat betekent niet dat de plant aan het afsterven is, het is gewoon de kleur van het blad. Maar het lijkt alsof de plant staat te zieltogen, en dat is geen fraai beeld in de border. Daarnaast zijn er soorten die in het tweede of derde jaar flink kunnen gaan woekeren. Zorg dus dat je een goede cultivar kiest.  

Door Ingmar Aafjes, tuinarchitect en eigenaar van Tilia Tuinen in Ede, is  mij Salvia guaranitica 'Black and blue' aangeraden. Blauwe bloemen met bijna zwarte stelen en schutblaadjes. Deze zou nog mooier zijn dan de Salvia guaranitica 'Amistad' die ik nu in mijn tuin heb. Die ga ik dus zeker proberen! 

In mijn tuin:
  • Salvia guaranitica 'Amistad': het meest beroemde lid uit de grote Salvia familie. Deze struikachtige Salvia wordt bijna twee meter hoog en bloeit met grote bloemen in een dieppaarse kleur. Het is een vrij nieuwe soort, hij bestaat pas sinds 2005 maar heeft sindsdien furore gemaakt. Als je iets moois zoekt voor de najaarstuin, dan is dit je kans! In dit blog lees je alles over deze fantastische plant. 
Salvia guaranitica snoeien
 
Salvia guarantica kun je in het voorjaar terugknippen tot net boven de grond. De plant bloeit op eenjarig hout en zal dus toch lang en rijk bloeien. Tijdens het seizoen kun je dode bloemen wegknippen als je dat wilt maar dat is niet nodig. De planten zullen evengoed lang en rijk bloeien. Deze gemakkelijke tuinplant vraagt verder weinig onderhoud. 


Salvia guaranitica 'Amistad' 

3. Salvia microphylla (struiksalie, herfstsalie)

Salvia microphylla is een struikachtige wintergroene salie met kleine ronde blaadjes (microphylla betekent kleinbladig). Met dit type Salvia is veel gekweekt. Er zijn dan ook talloze hybriden en cultivars. Dat verklaart misschien waarom de naamgeving een rommeltje is. Ik gebruik hier de naam Salvia microphylla, maar je kunt exact dezelfde planten ook tegenkomen als Salvia greggii of Salvia x jamensis. 

Mijn plantenbijbel, de Botanica, geeft aan dat Salvia greggii en Salvia microphylla toch echt twee verschillende soorten zijn. Ze kruisen echter gemakkelijk met elkaar. Niet alleen op kwekerijen maar ook in het wild. Die kruisingen worden aangeduid met Salvia x jamensis. Salvia x jamensis zal dus in de meeste gevallen de juiste benaming zijn maar die naam wordt het minste gebruikt. 

Salvia greggii en Salvia microphylla zijn inheems in Texas en Mexico. Het zijn dan ook ware droogtekampioenen. In hun thuisland bloeien ze alleen in het voor- en het najaar en gaan ze 's zomers in rust. Omdat de zomermaanden bij ons niet zo extreem heet en droog zijn als in hun thuisland, bloeien ze gewoon door. Laat in het seizoen (september/oktober) zijn ze op hun allerbest. Ik ken maar weinig planten met zo'n lange bloeitijd. Geweldig! Dit is absoluut mijn favoriete Salvia. 

Van Salvia microphylla wordt wel gezegd dat deze niet winterhard is. In mijn ervaring valt dat reuze mee. Ik heb al jarenlang diverse soorten in mijn tuin staan en ik ben nog nooit planten kwijtgeraakt in de winter, terwijl ik ze nooit afdek. Ze kunnen in koude winters flink invriezen, maar als je geduld hebt, komen ze altijd terug. De milde winters van de laatste jaren vormen geen enkel probleem. De struikjes blijven dan zelfs de hele winter groen. 

Salvia microphylla laat zich heel gemakkelijk stekken. Als "wintergarantie" zou je aan het einde van de zomer dus wat stekken kunnen nemen die je binnen laat overwinteren. 

In mijn tuin:
  • Salvia microphylla 'Royal bumble': wat mij betreft de mooiste! Bloeit met rode bloemen. Niet het knalharde rood van de eenjarige Salvia splendens maar een warm fluwelig rood dat zich overal mee laat combineren. Salvia microphylla 'Royal bumble' zaait zich op bescheiden schaal uit en laat zich ook gemakkelijk vermeerderen via stekken of afleggen. Wordt ongeveer 80 cm hoog. 
  • Salvia microphylla 'Hotlips': de meest verkochte. Deze soort heeft tweekleurige bloemen, wit met een rode lip. Bij warme nachten verdwijnt de witte kleur bijna, maar als de temperatuur weer daalt, komt het wit terug. Laat in het seizoen heeft de struik bijna volledig witte bloemen. Ik ben geen liefhebber van wit in de tuin. Dus dat was voor mij een reden om afscheid te nemen van 'Hotlips'. Als de struik eenmaal goed gesetteld is, groeit hij in één seizoen uit tot een flinke struik van zo'n 80 cm die, als je niet uitkijkt, alle buren verplettert.
  • Salvia microphylla 'Pink lips': ook deze soort heeft tweekleurige bloemen, wit met in dit geval een roze lip. Hetzelfde verhaal als 'Hotlips'. Toen ik de planten kocht waren ze roze, maar eenmaal in de tuin werden ze wit.  
  • Salvia microphylla 'Cerro potosi': met magenta bloemen. Een prachtige kleur die zelfs in het felste zonlicht goed overeind blijft. Pastelkleuren en wit worden in fel zonlicht "platgeslagen". Ze vallen niet meer op. Dat geldt niet voor een diepe verzadigde kleur als dit magentaroze. Ik combineerde deze Salvia met de lichtblauw bloeiende Aster ericoides 'Blue star' en dat leverde eind september een prachtig plaatje op. 
  • Salvia microphylla 'Delice aquamarina': een nieuwe introductie van onze zuiderburen. Bloeit rijk in een lavendelblauwe kleur die nieuw is voor Salvia microphylla. Heel mooi! Wordt ongeveer 75 cm hoog. Staat sinds dit voorjaar in mijn tuin, dus hij moet zich nog bewijzen. 
  • Salvia microphylla 'Viola's darling': dit is een soort die wat lager blijft, ongeveer 60 cm. Bloemen in een intens roodpaarse kleur. Als je deze plant in het tuincentrum ziet, wil je hem hebben maar in de border vind ik de kleur wat tegenvallen. De bloemen vallen van een afstandje niet echt op. 
Dit is al een flinke lijst maar ergens heb ik het gevoel dat het hierbij niet zal blijven 😉. 

Salvia microphylla snoeien

Salvia's van dit type hebben takken die verhouten. Om te voorkomen dat de struikjes teveel verhouten, moet je ze in het voorjaar flink terugknippen. Tot zo'n 20 boven de grond. Er lijkt dan alleen nog wat dood hout te staan, maar wees gerust, dat komt weer goed! Zelf knip ik ze in de eerste helft van maart af, maar er zijn ook tuiniers die hiermee liever wachten tot begin april of half april. 

Eind juli, begin augustus neemt de bloei af. Je ziet dan alleen nog een enkele bloem op de toppen van de stelen. Op dat moment kun je de plant (gewoon met een heggenschaar) met ongeveer een derde terugknippen. Salvia greggii zal dan in september/oktober nog een keer heel rijk gaan bloeien. 


Salvia greggii 'Royal Bumble' 

4. Salvia nemorosa (bossalie) 

Dit is de bekendste Salvia voor de siertuin. De plant komt oorspronkelijk uit Centraal Europa en het westen van Azië. Salvia nemorosa is in ons land 100% winterhard. De Nederlandse naam is misschien wat misleidend. Dit is namelijk beslist geen bosplant! Hij verlangt, net als de meeste andere Salvia's, een plekje in de volle zon. 

Nemorosa Salvia's bloeien rijk met rechtopgaande aren in kleuren variërend van wit tot blauw, paars en roze. Het zijn sterke langlevende planten die weinig speciale zorg vragen. Ze groeien en bloeien altijd. Zelfs als je vingers bruin zijn in plaats van groen. 

In mijn tuin:
  • Salvia nemorosa 'Caradonna': donkere stelen en dieppaarse bloemen. Prachtig mits op de juiste manier gecombineerd. Bijvoorbeeld met het grijs van ezelsoren (Stachys byzantina) of prikneuzen (Lychnis coronaria - Silene coronaria). 
  • Salvia nemorosa 'Amethyst': deze lilaroze bloeiende Salvia wordt hoog. Wel zo'n 90 cm. Zorg dat je hem een plekje geeft waar hij de hele dag zon krijgt. Anders gaat de plant overhangen en moet hij afgesteund worden. 
  • Salvia nemorosa 'Ost Friesland': een golden oldie. Hij is écht paars, een kleur die je niet zoveel ziet bij tuinplanten. Prachtig te combineren met het geel van Achillea filipendulina of Euphorbia niciciana die om dezelfde tijd bloeien. 
  • Salvia nemorosa 'Mainacht': de aren zijn blauwer en iets dikker dan bij 'Ost Friesland'. 

Salvia nemorosa snoeien 

Salvia's van het nemorosa type, knip je na de bloei tot zo'n 5 à 10 cm boven de grond terug. Je wordt dan beloond met een tweede bloei die, als het niet te koud of te nat is, net zo goed is als de eerste. Bijkomend voordeel is dat de planten dan geen last van meeldauw krijgen in het najaar. 


In het midden: Salvia nemorosa 'Caradonna' 


Salvia nemorosa 'Amethyst' 

5. Salvia officinalis (de keukensalie)

Salvia officinalis is de salie die we in de keuken gebruiken. De plant is oorspronkelijk afkomstig uit Spanje, de Balkan en Noord-Afrika. Hij is door de Romeinen naar onze streken gebracht. Het Latijnse 'salvare' betekent genezen, helen of redden. Deze Salvia is dan ook geneeskrachtig. Salvia officinalis heeft een ontstekingsremmende en ontsmettende werking, is rustgevend en helpt bij allerhande vrouwenkwalen (lees hier waarom dit met name voor vrouwen een wonderplant is). 

Ook uit de toevoeging 'officinalis' kun je opmaken dat de plant geneeskrachtig is. Een 'officina' was in middeleeuwse kloosters de plek waar de monniken medicijnen en kruidenpreparaten maakten voor de zieken. Toen Carolus Linnaeus in 1735 zijn planten classificatie systeem ontwikkelde, gaf hij de naam 'officinalis' aan tientallen planten waaraan toen een geneeskrachtige werking werd toegeschreven.  

De gewone keukensalie is met zijn zacht behaarde grijze blad en grijsblauwe bloemen zeker geen lelijke plant. Maar uit deze soort zijn andere, nog mooiere, soorten gekweekt voor de siertuin. Salvia officinalis plant je vooral omwille van het blad. Deze soorten bloeien vaak niet of nauwelijks. Zelf ben ik dol op planten met een bijzonder blad. Ze hebben het hele seizoen toegevoegde waarde terwijl bij bloeiende planten het feest vaak al na een week of vier afgelopen is.  

Bladsalvia's blijven mooi tot laat in het seizoen. Het lichtgrijze blad van Salvia officinalis 'Berggarten' steekt in het late najaar en de winter mooi af tegen het bruine loof van afgestorven vaste planten. Deze Salvia's zijn ook behoorlijk winterhard. Ik heb ze al heel wat jaren in mijn tuin staan en dek ze nooit af tegen de vorst maar ik raak eigenlijk nooit planten kwijt. Het is ook niet zo dat mijn tuin heel beschut is. De koude noorder- en oostenwind hebben er vrij spel.  

In mijn tuin:
  • Salvia officinalis 'Berggarten' (lepelsalie): deze Salvia kun je ook gebruiken in de keuken. Hij is even scherp van smaak als de gewone vorm. Het lichtgrijze blad is groter en ronder dan bij de gewone salie en de plant goeit in een mooie bolronde vorm. Daardoor heeft deze keukensalie het zelfs geschopt tot de lijst met droomplanten van Piet Oudolf. 
  • Salvia officinalis 'Purpurascens' (purpersalie): deze heeft langwerpige, purperpaarse, fluwelige blaadjes. Hoe warmer en droger, hoe mooier de purpersalie erbij staat! Dit waren mijn eerste bladsalvia's en ik heb ze nog steeds. Vaak wordt gezegd dat het kortlevende planten zijn, maar de mijne staan er al meer dan vijf jaar. 
  • Salvia officinalis 'Aurea': ook heel mooi maar deze geelbonte salie is in mijn beleving minder sterk dan 'Purparescens'. De planten gingen hier maar enkele jaren mee. Neem dus regelmatig stekken! 
  • Salvia officinalis 'Tricolor' (driekleurige salie): het blad is donkergroen met wit en purper. Ik kan er verder nog weinig over zeggen want hij staat nog maar net in mijn tuin. 
Salvia officinalis snoeien

Het zijn planten die weinig onderhoud vragen. Het enige wat je moet doen is de plant in het voorjaar terugknippen tot zo'n 15 à 20 cm boven de grond. Doe dit elk jaar want als de plant eenmaal te sterk verhout is, schiet hij niet meer uit. 


Purpersalie met het grijze blad van Artemisia 

6. Salvia pratensis (de inheemse salie) 

Salvia pratensis (de veldsalie of weidesalie) is inheems. Je kunt hem ook in het wild aantreffen waar hij groeit in niet al te natte graslanden. Het toevoegsel pratensis betekent 'in de weide groeiend'. De blauwe lipbloemen groeien aan 80 cm hoge, wijd vertakte stelen. Ik heb deze wilde Salvia zelf nog niet in mijn tuin gehad, maar wil hem in de toekomst zeker eens proberen te zaaien. Met Salvia pratensis wordt volop gekweekt. Er zijn allerlei kruisingen. 

In mijn tuin:
  • Salvia pratensis 'Dear Anja': dit is een kruising van Salvia pratensis met Salvia nemorosa 'Tänzerin". Bloeit met prachtige los vertakte blauwe bloemen met een witte lip. Om het gemakkelijk te maken (maar niet heus) wordt deze plant aangeboden onder drie verschillende namen: Salvia pratensis 'Dear Anja', Salvia nemorosa 'Dear Anja' en Salvia sylvestris 'Dear Anja'. Salvia sylvestris is de naam die gebruikt wordt voor kruisingen van Salvia pratensis met Salvia nemorosa, dus dat is feitelijk de juiste naam maar die kom je het minst vaak tegen. Over 'Dear Anja' schreef ik eerder dit blog
  • Salvia pratensis 'Twilight serenade': een ras met grote, diep paars gekleurde bloemen. Kies voor buurplanten in contrasterende kleuren zoals oranje, geel of roze om deze Salvia mooi uit te laten komen in de border. De bijen zijn er net zo dol op als op de wilde vorm. Deze staat nog maar kort in mijn tuin, dus ik kan er nog weinig over zeggen. 
Salvia pratensis snoeien 

Salvia pratensis knip je na de bloei tot zo'n 5 à 10 cm boven de grond terug. Je wordt dan beloond met een tweede bloei die, als het niet te koud of te nat is, net zo goed is als de eerste. Bijkomend voordeel is dat de plant dan geen last van meeldauw krijgt in het najaar. 


Salvia sylvestris 'Dear Anja' 

7. Salvia sclarea (de scharlei of muskaatsalie)

De scharlei heeft tamelijk groot behaard grijs blad en grote lila/witte bloemen. De plant wordt circa een meter hoog, maar heeft stevige stelen die zonder steun goed overeind blijven. Het is een echte zomerbloeier (juni-augustus). Omdat de schutblaadjes van de bloemen ook kleur hebben, heeft de scharlei, ook als hij uitgebloeid is, nog sierwaarde. 

Salvia sclarea is tweejarig: het eerste jaar wordt het bladrozet gevormd en in het tweede jaar verschijnen de bloemen. Tweejarig moet je overigens niet al te letterlijk opvatten. Bij ons hebben ze ook nog wel eens een derde jaar gebloeid. De plant zaait zichzelf goed uit. Als je elk jaar wat zaailingen laat staan, kun je het volgende jaar weer opnieuw genieten van deze prachtige zomerbloeier. Over deze plant schreef ik eerder dit blog

In mijn tuin staat de "gewone" scharlei met lila/witte bloemen maar er zijn ook cultivars in andere kleuren. Salvia sclarea var. turkestanica 'Vatican pink' is meer roze van kleur en 'Vatican white' bloeit met zuiver witte bloemen. Ik heb 'Vatican pink' afgelopen najaar geplant, dus die zal zich deze zomer moeten gaan bewijzen. 


De "gewone" Salvia sclarea 

8. Salvia uliginosa 

Salvia uliginosa is een hoge rechtopgaande Salvia. Hij kan tot wel 1.80 meter hoog worden. De plant heeft een open groeiwijze en smal donkergroen blad. De groeiwijze heeft wel wat weg van Verbena bonariensis. Oorspronkelijk komt deze plant uit Argentinië waar hij groeit op natte plekken en zelfs in moerassen. Toch doet Salvia Uliginosa het niet slecht op droge grond. 

Het is een echte najaarsbloeier die pas laat in het seizoen tot zijn recht komt. Deze Salvia bloeit van eind augustus tot ver in november (als het tenminse niet eerder gaat vriezen). De bloemen zijn hemelsblauw. Een unieke kleur. Wat ik ook een pluspunt vind, is dat het loof relatief lang groen blijft. Veel langer dan bijvoorbeeld bij Salvia nemorosa. Het wordt pas bruin als er een aantal stevige nachtvorsten overheen zijn gegaan. 

Deze Salvia is niet super winterhard maar als je hem een winterdek geeft, kan hij de milde winters die we tegenwoordig hebben, gemakkelijk overleven. Ik heb deze plant nu voor het derde jaar in mijn tuin. 
Salvia uliginosa groeit op wortelstokken en kan daardoor gaan "wandelen" door de border. Op vochtige grond kan deze Salvia gaan woekeren maar op droge zandgrond heb je daar geen last van. 

Salvia uliginosa snoeien 

Salvia uliginosa hoeft niet gesnoeid te worden. Het enige wat je moet doen is het afgestorven loof in het voorjaar afknippen. Na de winter lijkt de plant vaak verdwenen te zijn. Dat komt omdat hij pas laat in voorjaar weer begint te groeien. Even geduld hebben dus! 



Salvia uliginosa 

9. Salvia verticillata (de kranssalie) 

De wilde kranssalie groeit in Midden- en Zuid Europa langs wegen en op heuvelruggen. In ons land is de plant nog vrij zeldzaam. Oorspronkelijk kwam deze salie hier in het wild niet voor, maar op sommige plaatsen begint hij ingburgerd te raken. Als gevolg van de opwarming van de aarde zullen wilde planten uit Zuid Europa, zoals deze Salvia, steeds verder naar het noorden oprukken. 

In mijn tuin:
  • Salvia verticillata 'Purple rain': deze soort is gekweekt door Piet Oudolf. Het is een oersterke plant die jarenlang meegaat en elke vorm van droogte lijkt te verdragen. De planten die nu in mijn tuin staan, heb ik zeker al een jaar of tien. 
Naast 'Purple rain' zijn er ook nog andere soorten van Salvia verticillata. 'Hannay's blue' heeft wat kleiner blad waardoor de plant wat minder grof overkomt. 'Smouldering torches' is in alles juist iets groter, heeft grijzer blad en een wat meer opgaande groei. Als de bloei zijn einde nadert krijgt krijgt de hele plant een purperrode gloed. Vandaar de naam. Deze soorten heb ik zelf nog nooit gehad, maar het lijkt me de moeite waard om ze eens te proberen. 

Salvia verticillata snoeien

Salvia verticillata moet je, net als Salvia nemorosa, na de bloei terugknippen om herbloei te stimuleren. Knip hem af op 10 cm boven de grond. Dan bloeit hij in september nog een keer. 


Op de voorgrond: Salvia verticillata 'Purple rain' 

Minder goede ervaringen

De volgende Salvia's heb ik gehad, maar nu niet meer: 
  • Salvia Bulleyana 'Blue lips'. Zachtgele bloemen met een paarse lip. Het blad is vrij grof. Deze soort is maar matig droogtebestendig en takelt na de bloei snel af. Ondanks het feit dat ik de kleur erg mooi vond, heb ik er om die redenen toch afscheid van genomen. 
  • Salvia 'Love and wishes'. De paarsrode kleur lijkt in de pot heel mooi, maar valt in de border niet op. Ik vond het niet de moeite waard hem binnen te laten overwinteren. 
  • Salvia 'Kisses and wishes'. Suikerroze bloemen met beige schutbladen. De bloemstengels bevatten steeds maar een paar lipbloemen tegelijk. Mij kon het niet bekoren. 
  • Pink Friesland. 'Ost Friesland' is een paarse Salvia die het erg goed doet in onze tuin. Ze staan er al vanaf het begin. Helaas bleek 'Pink Friesland' maar een mager aftreksel met weinig groeikracht. Ik heb er na 1 seizoen afscheid van genomen. 
Of je een bepaalde plant mooi vindt of niet, is natuurlijk persoonlijk en een soort die bij mij niet goed groeit, kan het ergens anders geweldig doen. Laat mijn ervaring je dus niet weerhouden om deze planten zelf te proberen. 

Bijenmagneet

Salvia's zijn echte bijenmagneten. Bijen, maar ook hommels, vlinders, zweefvliegen en andere insecten, komen er in groten getale op af. Als je iets wilt doen om bijen en andere bestuivers te helpen, zijn Salvia's dus een prima keus. 

Wat voor grond hebben Salvia's nodig?

Salvia's stellen weinig aan de eisen aan de grond behalve dat deze vrij droog en goed doorlatend moet zijn. Salvia's doen het meestal het beste in de volle zon. Als ze te nat staan of te weinig licht krijgen komt er meeldauw in, bloeien ze minder en kunnen ze in de winter wegrotten.

Vaak wordt beweerd dat Salvia's kalkrijke grond nodig zouden hebben. Dat is onzin! De grond in mijn tuin heeft een pH van 5,1 wat betekent dat de grond behoorlijk zuur is. Ik voeg nooit kalk toe en toch doen al mijn Salvia's het geweldig.  

Waarom bloeit mijn Salvia niet?  

Als je Salvia's niet willen willen bloeien, kan dit twee oorzaken hebben:
  • Je Salvia's staan teveel in de schaduw: Salvia's zijn echte zonaanbidders, plant ze dus in de volle zon. Hoe groter het blad, hoe meer schaduw een salvia verdraagt. Salvia guaranitica verdraagt bijvoorbeeld meer schaduw dan Salvia microphylla. 
  • Overbemesting: Salvia's groeien van nature op schrale grond. Wanneer je ze teveel mest geeft, maken ze veel loof maar geen bloemen. Wij tuinieren zelf op schrale zandgrond. We bemesten onze Salvia's elk voorjaar met kieseriet en wat universele tuinmest (Culterra). Daar doen ze het prima op.
Salvia's houden niet van een koud en nat voorjaar, dit kan leiden tot een wat mindere bloei bij soorten die al vroeg in de zomer bloeien zoals Salvia nemorosa en Salvia pratensis. 

De juiste tijd om Salvia's te planten 

In het algemeen is het najaar de beste tijd om te planten. Planten kunnen dan voor de winter nog goed wortelen zodat ze in het voorjaar meteen kunnen gaan groeien. Maar vorstgevoelige Salvia's zoals Salvia guaranitica en Salvia microphylla, kun je beter planten in het voorjaar. Ze hebben dan een heel seizoen de tijd om diep te wortelen. Planten die goed gesetteld zijn, zijn een stuk minder gevoelig voor vorst. 

Vorstgevoelige soorten plant je bij voorkeur wat dieper (ca. 10 cm) dan de bovenkant van de pot. Dit werkt zeker voor Salvia guaranitica. Sommige Engelse tuinsites adviseren om dit ook te doen bij Salvia microphylla. Zelf doe ik dat bij de laatste soort niet en ik raak eigenlijk nooit planten kwijt. 

Boze geesten verdrijven met salie 

Leuk weetje: wist je dat dat salie gebruikt wordt om een ruimte of je aura te zuiveren? Het branden van salie zou kwade geesten en negatieve energie verdrijven uit je huis en je hoofd. Het is een oud ritueel van de indianen in het Zuidwesten van Noord Amerika. Voor hun is de Salvia een heilige plant. Deze traditie is overgenomen door de New Age beweging. 

De gedroogde salie wordt aangestoken om een soort wierook te maken. De indianen gebruiken hiervoor takjes van de witte salie (Salvia apiana), een Salvia met witgrijs blad die inheems is in het zuiden van de Verenigde Staten. Je kunt echter ook andere soorten gebruiken zoals Salvia officinalis. In deze WikiHow wordt uitgelegd hoe het werkt. 


Gedroogde witte salie om te branden (tot Ginny Rose Stewart on Unsplash), 

Een tuin vol Salvia's 

Boven dit blog zie je een foto van het meest droge en zonnige deel van mijn tuin. Zoals je ziet hebben daar al veel Salvia's een plekje gevonden. Als onze zomers nog droger en warmer worden, eindig ik waarschijnlijk met een tuin vol Salvia's. 

Dat dit geen probleem hoeft te zijn, kun je zien in onderstaand filmpje van de Middleseized Garden (14 minuten, Engelstalig). Je ziet beelden van Great Comp Gardens in Kent, Engeland. Een klassieke Engelse tuin met rozen maar ook héél veel Salvia's. Top Salvia expert, William Dyson, geeft tips voor het kweken van Salvia's.  

Wat ik leerde uit dit filmpje: het planten van Salvia's schijnt te helpen om sterroet in rozen te voorkomen. Ik heb dit zelf niet kunnen testen omdat ik geen rozen heb, maar als jij ze wel hebt, is het misschien de moeite waard om te proberen. 




Ik heb niet de illusie dat mijn overzicht van Salvia's voor de siertuin hiermee compleet is. Ik heb alleen de meest gangbare soorten opgenomen, maar er zijn er nog veel meer. Laat je dus vooral niet weerhouden als je andere soorten tegenkomt. Salvia's zijn prachtige planten voor elke tuin op zandgrond. Met hun rijke bloei, mooie kleuren en natuurlijke uitstraling passen ze in elk type tuin. 

Het is wel handig om altijd te controleren hoe winterhard een Salvia is. Veel soorten zijn afkomstig uit tropische en semi-tropische streken en de winterhardheid wil dan nog wel eens een dingetje zijn. Ontdek je een topper die nog niet in dit lijstje staat? Dan ben ik altijd geïnteresseerd! 

TIP

Gemakkelijk salvia's bestellen via internet? Check het aanbod van tuinplant.nl 


Bewaar op Pinterest:

Vond je dit blog nuttig? Klik dan hier om jezelf gratis te abonneren op mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan een bericht wanneer er een nieuw blog is verschenen. Wees niet bang, ik ga je niet spammen met reclame! 

   

Tuinplant - Het grootste aanbod met meer dan 15.000 tuinplanten en bomen

Dit blog bevat affiliate links. In mijn privacy statement wordt uitgelegd wat dit betekent.


Populaire posts

Helleborus: 10 vragen en antwoorden

Zo krijg je meer bloemen in je agapanthus!

10 tips voor een prachtige border

Zeven planten voor droge (half)schaduw

Zijn winterharde orchideeën het geld waard?

Een kleine tuin in de stijl van Piet Oudolf, kan dat?

De hoogtepunten van mijn tuinjaar

10 planten die niet mogen ontbreken in een Piet Oudolf tuin

Wie maken die zandhoopjes in je stoep of terras?

9 mooie en sterke heesters voor een tuin op zandgrond