Posts

Posts uit oktober, 2018 tonen

Tuinieren is het nieuwe sporten!

Afbeelding
Degenen onder ons met groene vingers, wisten dit allang: tuinieren is goed voor het lichaam en de geest. Dat dit zo is, is zelfs wetenschappelijk bewezen. Mooi denk je nu misschien, maar waarom is dit zo belangrijk? Laat ik beginnen met enkele trieste statistieken: De meerderheid van de Nederlanders brengt 90% van de tijd binnenshuis door. Driekwart komt zelfs zo nu en dan een hele dag niet buiten. Vooral jonge mensen tussen de 18 en 24 jaar zitten vaak hele dagen binnen. Dat is een tegennatuurlijke en ongezonde manier van leven.  Bijna de helft van de volwassen Nederlanders kampt met overgewicht. Circa 14% heeft obesitas met alle risico's vandien (suikerziekte, hoge bloeddruk en verhoogde kans op hartkwalen en kanker).  Ruim de helft van de Nederlanders heeft last van stressgerelateerde lichamelijke klachten. Jongeren hebben er het meeste last van: van de jongeren tussen 18 en 35 jaar heeft maar liefst driekwart last van stress en burn-out klachten. Precies daarom is

10 tips voor een prachtige border

Afbeelding
Je wilt een border aanleggen die kan wedijveren met de borders die je op intranet en in tuinboeken ziet. Maar hoe pak je dat aan? Onderstaand geef ik je tien tips die je kunnen helpen om het mooiste resultaat te krijgen. Tip 1: Verbeter de bodem  Dit is misschien wel het allerbelangrijkste! Planten hebben voldoende voeding nodig en in een border staan veel planten dicht op elkaar. Zorg daarom dat je voor het planten flink wat organisch materiaal door de grond werkt en bemest je border regelmatig. In mijn blog ' Bodem verbeteren: zo maak je van arme zandgrond goede tuinaarde ' lees je hoe wij dat aangepakt hebben. Zeker als je tuiniert op arme grond, mag je dit beslist niet vergeten. Tip 2: Mulch de grond Mulchen zorgt ervoor dat de grond niet uitdroogt, het verbetert de bodemstructuur en bevordert het bodemleven (bacteriĆ«n, schimmels en eencellige protozoa). Deze micro-organismen in de grond beschermen plantenwortels tegen ziekten en helpen bij de opname van voedingsst